Bar Mleczak
Co? Gdzie? Kiedy? w Białymstoku kalendarz
13 stycznia 15:00
Muzeum Podlaskie w Białymstoku, Ratusz, Rynek Kościuszki 10, Białystok
Dawne i nowe kolędy na cztery głosy
Dawne i nowe kolędy, czyli klasyczne Boże Narodzenie na cztery głosy

13 stycznia 2018 r., godz. 15.00, Ratusz w Białymstoku (Rynek Kościuszki 10)

Kolędy w opracowaniu na duety oraz kwartet solistów
Kancjonał Staniątecki, O. M. Żukowski, W. Szamotuł, B. Pękiel, S. Niewiadomski, F. Nowowiejski

Wykonawcy: Ensemble QuattroVoce w składzie:

    Marta Wróblewska - sopran
    Paweł Pecuszok  - tenor
    Aleksandra Pawluczuk - mezzosopran
    Przemysław Kummer - bas/baryton
    Dawid Zarzycki  - fortepian

Program:

I CZĘŚĆ KONCERTU

    Śliczna Panienka
    Cieszmy się i pod niebiosy
    A wczora z wieczora
    Zjawiło się nam
    A cóż z tą dzieciną
    Dzisiaj w Betlejem
    Król wiecznej chwały
    Witajże dzieciątko
    Jakaż to gwiazda
    Lulajże Jezuniu
    Ach witajże pożądana
    Pójdźmy wszyscy
    Tryumfy króla
    Wśród nocnej ciszy

II CZĘŚĆ KONCERTU

    Pieśń o Narodzeniu Pańskim – Wacław z Szamotuł
    Resonet in laudibus – Bartłomiej Pękiel
    Ave magne Rex coelorum – Kancjonał Staniątecki 1707
    Christus, qui genitus Mariae – Kancjonał Staniątecki 1586
    Dominus natus est, iubilemus omnes - Kancjonał Staniątecki 1586
    Gdy śliczna Panna – Jan Maklakiewicz
    Wśród nocnej ciszy – Stanisław Niewiadomski
    Anioł pasterzom mówił - Stanisław Niewiadomski
    Cicha noc – Franz Gruber
    O gwiazdo Betlejemska - Stanisław Niewiadomski
    Do szopy, hej pasterze - Stanisław Niewiadomski
    Jezusek czuwa – Feliks Nowowiejski
    Dzisiaj w Betleem - Stanisław Niewiadomski
    Bracia, patrzcie jeno – Tomasz Flasza
    Tryumfy Króla Niebieskiego

Wstęp 2 zł

Ensemble QuattroVoce to zespół utworzony w 2011 r. przez profesjonalnych śpiewaków (Marta Wróblewska – sopran, Aleksandra Pawluczuk – mezzosopran, Przemysław Kummer – bas, Paweł Pecuszok– tenor), związanych ze środowiskiem muzycznym miasta Białegostoku. Członkowie tego kwartetu wokalnego są absolwentami klas śpiewu solowego Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Białymstoku. Jako profesjonalni śpiewacy mają na koncie zarówno niezależne występy indywidualne w recitalach solowych lub kameralnych, jak i udział w licznych przedsięwzięciach zespołowych z większymi dziełami. Ensemble QuattroVoce w swoich wykonaniach kładzie główny akcent na przejrzystą formę, znaczenie słowa i liryki oraz specyficzne solowe współgranie. Taki charakter, wynikający z ogólnej idei i priorytetów estetycznych zespołu, mają również kolędy prezentowane na tej płycie. Wyrazistość, muzykalność, szacunek dla stylu i wierność epoce, czy wreszcie wyjątkowa sprawność artykulacyjna – to główne atrybuty tego nagrania. W kolędach, zwłaszcza tych dawnych, prostota, lekkość i melodyjność przenikają się z wyrafinowaniem, co stwarza bardzo dobry – można rzec – komfortowy i miły odbiór i wyraz emocjonalny. Barwy poszczególnych głosów gwarantują, że nie ma w tych interpretacjach dominacji jednej partii nad pozostałymi. Ta symbioza dźwiękowa i intelektualna oraz dynamiczna równowaga sprzyjają uzyskaniu i utrzymaniu świątecznego, pastoralnego nastroju. Kunsztowne interpretacje utworów dawnych mistrzów, zaprezentowane na płycie, przywołują najlepsze osiągnięcia polskiego renesansu w muzyce. Na przykład utwory bożonarodzeniowe Wacława z Szamotuł czy Bartłomieja Pękiela – to perełki, ukazane nam przez czterogłosowy Ensemble QuattroVoce w pełnej krasie i klasie, które potwierdzają niezwykłą uniwersalność polskich kompozytorów tamtych czasów. Od pierwszego utworu do końca płyty, poprzez polskie pieśni i kantyczki z XVI-wiecznych kancjonałów, aż po kolędy najnowsze w doskonałych opracowaniach Stanisława Niewiadomskiego i Feliksa Nowowiejskiego, wędrujemy piękną ścieżką dźwiękową i nieustannie otula nas Święto Narodzenia Pańskiego w bardzo klasycznym, wysmakowanym i ciepłym klimacie.
Acte Préalable